Glemt log på?   Registrer

Fortællingen om Torup Børnehave

Torup Børnehave ligger i Halsnæs kommune i hjertet af landsbyen Torup, tæt på den økologiske landsby Dyssekilde og med Halsnæs Lilleskole som nabo. Børnehaven blev oprettet af en gruppe engagerede forældre i 1991.

Børnehaven blev privat 1.juli 2020.

Børnehaven er en del af et aktivt lokalsamfund.

Vi har et tæt forældresamarbejde. Læs mere under "At være forælder i Torup Børnehave".

Vi har faste trivselssamtaler med forældrene samt samtaler, hvis et behov opstår.

Børnehaven har til huse i en gammel aftægtsbolig med tilhørende have. Her er klatretræer, bakker, gemmesteder, frugtbuske, snegleæg og regnorme.

I husets lokaler tilstræbes det at give mulighed for at danne små grupper, at kunne bevæge sig samt mulighed for at søge fred og fordybelse. Både ude og inde er der tænkt i invitation til bevægelse. Indretningen indendørs ændres løbende for at skabe de bedst mulige læringsrum her og nu.

Året og årstiderne er bundet sammen af vores værdifulde traditioner. De tilbagevendende Årstidsfester er en kilde til forventning, genkendelse og glæde, og giver værdifuld viden og oplevelser om egen læring, natur, årets gang og vores kultur. Læs under  "Traditioner".

Sundhed, økologi og affaldssortering er en selvfølge!

Børnehavens styrke er et overskueligt og nærværende miljø med få, kendte børn og voksne. Her er fokus på fællesskabet, at vi har et fælles ansvar og passer på hinanden, på os selv - og på vores børnehave. I dette fællesskab er der plads til at støtte og inspirere det enkelte barn til at trives, udvikle sig, lære, skabe gode relationer samt blive nysgerrig på livet.

Vi ved, at børn udvikler sig og lærer i tætte relationer til nysgerrige og nærværende voksne. Her er et dedikeret personale, som formår at fastholde et positivt og kærligt fokus samt en nysgerrig og professionel tilgang.

Vi arbejder de fleste dage med aktiviteter i mindre grupper, inddelt efter alder, interesser eller behov. Her kan vi tilgodese individuelle behov samt skabe nærvær, fordybelse og fællesskab.

Vi prioriterer at skabe ”En god hverdag – hver dag” . Det betyder, at dagens aktiviteter justeres efter de aktuelle ressourcemæssige vilkår. Vi vil altid vælge en realistisk mulighed for nærvær – og samvær.

Det er vores mål at give børnene de bedste muligheder for at blive livsduelige og livsglade mennesker, der føler selvværd, samt at børnene får mulighed for at være og at blive ansvarlige og kompetente børn/skolebørn/samfundsborgere/verdensborgere.

Vi har fokus på barnets mulighed for trivsel, udvikling, dannelse og læring samt på det gode liv, der leves lige her og lige nu.

Tilsynsrapporter for Pædagogiske Tilsyn ligger i bunden af denne side.